email address

info@hkftradeco.ir

Support 24 hours

44001200(021)

کاربرد باتری یو پی اس چیست؟

Application-of-UPS-battery

کاربرد باتری یو پی اس بسیار فرا تر از آن چیزی است، که شما تصور می کنید. جهان امروزی تمامی پیشرفت‌ها و دستاوردهای خود را مدیون برق است. بدون وجود برق عملاً می‌توان گفت که تمامی صنایع و ادارات از کار می‌افتند و مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود. همین موضوع باعث شده تا تأمین برق دائمی برای صنایع مختلف، ادارات و بیمارستان‌ها، یکی ‌از دغدغه‌های همیشگی بشریت باشد. اینجاست که باتری و کاربرد باتری یو پی اس با نقش فعال خود، می‌تواند گره‌گشای این مسئله باشد.

اگر این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که کاربرد باتری یو پی اس چیست و انواع آن شامل کدام باتری‌ها می‌باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه علاوه بر بررسی انواع باتری یو پی است، در خصوص کاربرد آنها نیز با شما صحبت کنیم.

باتری یو پی اس می دانید چیست؟

باتری UPS که مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply به معنی منابع تامین کننده بدون توقف است، یک منبع ذخیره الکتریکی است که به ایجاد ثبات در جریان برق دستگاه‌های برقی کمک می‌کند. مهمترین موضوع در بحث استفاده‌ از تجهیزات برقی، اطمینان از کارکرد همیشگی و بدون وقفه آنان است. چراکه هرگونه اختلالی در کارکرد این تجهیزات، می‌تواند خسارت‌های بزرگ مالی و حتی جانی داشته باشد.

به‌عنوان مثال در بیمارستان‌ها انواع دستگاه‌های الکتریکی وجود دارند که با عملکرد خود، باعث نجات جان بیماران می‌شوند. دستگاهی همچون ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی)، تجهیزات اتاق عمل، دستگاه‌های عکس‌برداری مانند تجهیزات بخش MRI و رادیولوژی ازجمله مواردی هستند که با نیروی الکتریکی کار می‌کنند و عدم تأمین برق آن‌ها، به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند باعث مرگ بیماران شود. برای خرید و اطلاع از قیمت انواع برند باتری UPS با ولتاژها و آمپرهای مختلف می‌توانید از فروشگاه دیدن کنید. 

  معرفی انواع تولیدات باتری یو پی اس کارخانه آکو باتری (اشجع باتری)

اهمیت باتری یو پی اس چیست؟

مشکل از جایی شروع می‌شود که همیشه در جریان برق اصلی، اختلالات، نویزها، پارازیت‌ها و قطعی‌هایی وجود دارد که اجتناب‌ناپذیرند. هرچند همیشه یک منبع تغذیه ذخیره برای تأمین نیروی الکتریکی تجهیزات برقی وجود دارد، اما حدود ۱ تا ۲ دقیقه زمان لازم است که این منبع تغذیه به مدار وصل شده و شروع به تأمین برق کند.

این وقفه چند دقیقه‌ای بسیار مهم است و همین قطعی کوتاه می‌تواند منجر به پاک شدن اطلاعات ذخیره نشده کامپیوترها، مرگ و ایجاد مشکل برای بیماران در بیمارستان‌ها، از کار افتادن کامل موتورها و سوختن قطعات و تجهیزات شود. کاربرد باتری یو پی اس بدین شکل است که بلافاصله قطعی جریان برق را تشخیص داده و فوراً به مدار متصل می‌شود. سپس اقدام به تأمین نیروی برق خواهد کرد تا فرصت لازم برای وصل شدن منبع تغذیه ذخیره را فراهم کند.

همین موضوع به کارکنان این فرصت را می‌دهد که قطعات حساس را از برق جدا کرده یا فایل‌های ذخیره نشده را ذخیره کنند. بدین ترتیب یک سپر ایمن و محیط امنی ایجاد می‌شود تا بتوان با هرگونه اختلالی در جریان اصلی برق مقابله کرد و خسارت‌های احتمالی را به صفر رساند.

اهمیت باتری یو پی اس چیست؟

آشنایی با انواع باتری یو پی اس

این باتری‌ها را می‌توان بر اساس معیارهای مختلفی به انواع متفاوت تقسیم کرد اما آنها معمولاً بر اساس نوع ماده شیمیایی که در ساخت آن‌ها به‌کار رفته است، دسته‌بندی می‌شوند. بر این اساس می‌توان باتری‌های یو پی اس را به سه دسته کلی سرب اسیدی، لیتیوم یون و نیکل کادمیوم تقسیم کرد. 

  • باتری UPS سرب اسیدی (Lead-Acid) یا سیلد اسید

 در سیستم‌های پیشرفته، رایج‌ترین نوع باتری مورد استفاده، باتری‌ سیلد اسید (سرب اسیدی) UPS هستند. که البته نسبت به دیگر انواع باتری‌های یو پی اس از وزن بالاتری برخوردارند. در این محصولات با قرار گرفتن دو الکترود از جنس سرب درون یک مایع اسیدی، جریان الکتریکی برقرار می‌شود. این باتری‌ها را می‌توان در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف تولید کرد. به همین دلیل کاربرد باتری یو پی اس سرب اسیدی بیشتر در صنایع و تأسیسات است.

  • باتری UPS نیکل کادمیوم (NiCd)

شاخص‌ترین ویژگی این محصولات، وزن بسیار کم آن‌هاست. برخلاف دسته قبلی، باتری نیکل کادمیوم از وزن کمی برخوردار بوده و به همین دلیل از آن در تجهیزات الکترونیکی قابل حمل استفاده می‌شود. قیمت این باتری‌ها نسبت به باتری‌های سرب اسیدی گران‌تر است.  کاربرد باتری یو پی اس نیکل کادمیوم بیشتر در مواردی است که نیاز به ولتاژ پایینی وجود دارد. این محصولات به‌خوبی می‌توانند شرایط بد محیطی همچون دمای بالا را تحمل کند. همچنین توانایی تخلیه عمیق دارند و عمر چرخه آن‌ها بالاست.

  • باتری UPS لیتیوم یون (Li-Ion)

این باتری‌ها از وزن سبکی برخور دارند و بیشترین کاربرد را در موبایل‌ها، لپ‌تاپ‌ها، خودروهای برقی و صنایع نظامی و فضایی دارند. در این باتری‌ها با استفاده ‌از یون لیتیوم و تخلیه بار الکتریکی جریان الکتریکی از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت برقرار می‌شود. تعداد چرخه بالا و زمان شارژ سریع‌تر از ویژگی‌های بارز این باتری‌ها هستند.

  انواع روش های اتصال باتری سیلد اسید یو پی اس به یکدیگر

آشنایی با انواع باتری یو پی اس

موارد کاربرد باتری یو پی اس در صنایع مختلف

با توجه ‌به اینکه باتری‌های UPS علاوه بر نوع ماده استفاده شده در ساختار، از لحاظ نوع عملکرد نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، کاربردشان نیز در حوزه‌های مختلف متفاوت است. چراکه در هر حوزه ممکن است از نوع خاصی از باتری‌ها استفاده شود. با این وجود کاربردهای این باتری‌ها بسیار گسترده است و صنایع مختلفی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

نیروگاه‌ها، مصارف نظامی، دستگاه نظافت صنعتی، سایت‌های مخابراتی، پالایشگاه‌ها، لیفتراک، سیستم‌های برق خورشیدی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ادارات دولتی و خصوصی، سیستم‌های بانکی، سیستم‌های امنیتی، مراکز داده، دوربین‌های نظارتی، شرکت‌های هاستینگ و حتی منازل مسکونی از جمله موارد کاربرد باتری یو پی اس در حوزه‌های مختلف هستند.

چرا باید از باتری UPS استفاده کنیم؟

کاربرد باتری یو پی اس فقط محدود به تأمین برق اضطراری نیست، بلکه این باتری می‌تواند نقش یک محافظ را نیز برای سیستم‌های الکتریکی داشته باشد. در ادامه تعدادی از اثرات محافظتی این باتری‌ها را ذکر خواهیم کرد:  

  • محافظت در برابر اتصال کوتاه
  • محافظت در برابر تخلیه غیرمجاز باتری 
  • محافظت در برابر دو فاز شدن برق ورودی
  • حفاظت در برابر تغییرات شدید فرکانس و ولتاژ برق ورودی
  • حفاظت در برابر نویزهای Common Mode رایج درون برق شهری
  • محافظت از قطعات الکترونیکی در برابر رعد و برق و افزایش ناگهانی میزان ولتاژ

همچنین باتری‌های UPS می‌توانند نقش هشدار دهنده را نیز داشته باشند. بدین شکل که در صورت وجود هر نوع مشکل یا خرابی در سیستم، اپراتور را توسط دستگاه یو پی اس متصل به سیستم آگاه نمایند. مشکلاتی مانند خراب بودن باتری، تضعیف باتری، حالت خطا، وجود اضافه بار، اتصال کوتاه، افزایش دمای داخلی به مقداری بالاتر از حد مجاز، عملکرد تست، عدم ارتینگ مناسب، اتصال معکوس باتری و اتصال نادرست فاز و نول از جمله مواردی هستند که باتری یو پی اس می‌توانند با ایجاد هشدار، کاربر را مطلع نماید.

  استاندارد ها و مراحل طراحی نقشه ساختمان توسط شرکت مهندسین مشاور

کاربرد باتری یو پی اس امروزه آن‌قدر گسترده شده است که جدا کردن آن‌ها از سیستم‌های برقی تقریباً غیرممکن یا غیر منطقی می‌باشد. این باتری‌ها با کارایی بی‌نظیری که دارند، به‌طور کامل امنیت برقراری همیشگی جریان برق را تأمین کرده و از تجهیزات الکترونیکی نیز محافظت می‌کنند.

مجموعه بازرگانی مهندسی هانیکا به عنوان یک مرجع تخصصی فروش و خدمات دستگاه یو پی اس و باتری یو پی اس، آماده ارائه تمامی مشاوره‌ها و خدمات فنی این زمینه به شما مشتریان گرامی است؛ برای بهره‌مندی از خدمات ما، تنها کافی است که با یکی از شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل کنید.

۰۲۱-۴۴۰۰۱۲۰۰

۰۹۹۰۰۱۰۰۹۸۷

محبوب ترین مقالات

خبرنامه ایمیلی

برای با خبر شدن از مطالب جدید ،ف محصولات تخفیفات و …ایمیل خود را ثبت کنید

مقالات مرتبط
شرکت هانیکا برای شما دوستان عزیز چه خدماتی ارائه میدهند
RELATED POSTS
باتری سولار ژل از مهمترین اجزا یک سیستم سولار است. سیستم‌های خورشیدی در طول روزهای آفتابی انرژی لازم را از خورشید دریافت کرده و در...
باتری ضد اشتعال، باتری خود نسوز و باتری ضد انفجار اگرچه در نگاه اول شبیه به نظر می‌رسند اما تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند.
دانستن تفاوت ها و وجه مشترک استابلایزر و یو پی اس به شما کمک می کند تا در انتخاب و خرید هر چه بهتر تجهیزات...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا