email address

info@hkftradeco.ir

Support 24 hours

44001200(021)

باتری پنل خورشیدی چیست؟ همه چیز درباره باطری خورشیدی

باتری سولار چیست؟ همه چیز درباره باتری های خورشیدی

باتری پنل خورشیدی چیست ؟ با ورود پنل‌های خورشیدی که از نور خورشید برای تأمین برق استفاده می‌کنند، همه چیز در زمینه تولید انرژی الکتریکی تغییر کرد. این پنل‌های خورشیدی به‌راحتی نیروی برق مورد نیاز خانه‌ها و صنایع کوچک را تأمین می‌کنند اما بزرگترین عیب آن‌ها، تولید انرژی فقط در طی روز است. به همین دلیل باتری‌های خورشیدی ساخته شدند، تا بتوان به کمک آن‌ها برق تولید شده را ذخیره کرد. در پاسخ به این سؤال که باطری سولار چیست پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب این مقاله را مطالعه نمایید.

باتری پنل خورشیدی چیست؟

بیشتر نیروی برق در نیروگاه‌ها و به‌وسیله سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود. هرچند هنوز هم بیشتر برق کشورهای جهان از این راه به دست می‌آید، اما این روش یک مشکل بزرگ دارد و آن، آلودگی بسیار زیاد هوا است. همچنین گاهی اوقات امکان رساندن برق این نیروگاه‌ها به روستاهای کوچک وجود ندارد.

این در حالی است که پنل‌های خورشیدی در هر محیطی قابل نصب هستند و فقط کافی است که با استفاده ‌از باتری‌های خورشیدی برق آن‌ها را ذخیره کنید. چراکه برق تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی باید بلافاصله مورد مصرف قرار بگیرند و یا ذخیره شوند و در غیر این صورت به هدر خواهند رفت. وظیفه ذخیره برق تولیدی توسط پنل‌های خورشیدی، برعهده باتری سولار است.

باتری سولار یا خورشیدی، نوع خاصی از باتری سیلد اسید است که می‌تواند نیروی الکتریکی برق را به‌صورت شیمیایی ذخیره کرده و آن‌ را در موقع نیاز آزاد کند. بدین ترتیب در هنگام شب که پنل‌های خورشیدی امکان تولید برق را ندارند، می‌توان از برق ذخیره شده در باتری خورشیدی استفاده کرد.

  آیا خرید باتری یو پی اس ارزان مناسب است؟

اجزای تشکیل‌دهنده باتری سولار چیست؟

انواع باتری سولار دارای عملکرد متفاوتی می‌باشند. همین موضوع باعث می‌شود که ساختارها و اجزای متفاوتی در باتری‌های خورشیدی نیز وجود داشته باشند. بهتر است بدانید که هر باتری از یک یا چند سلول ساخته شده است که در حالت کلی می‌توان گفت هر سلول باتری‌های سولار از چهار قسمت اصلی پوسته، صفحات منفی، صفحات مثبت و جداکننده عایق صفحات تشکیل شده‌اند. در ادامه به توضیح هرکدام از این قسمت‌ها می‌پردازیم.

اجزای تشکیل‌دهنده باتری سولار چیست

  1. پوسته باتری سولار

    پوسته یا بدنه همان قسمتی از باتری است که دیگر اجزای باتری را درون خود قرار می‌دهد. جنس پوسته باید از ماده‌ای باشد که علاوه بر استحکام و مقاومت در برابر ضربات، بتواند دمای ۵۰- درجه تا ۱۵۰+ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. همچنین این ماده باید در برابر اسیدهای خورنده که در اجزای باتری وجود دارند نیز مقاومت کند و عایق کامل الکتریسیته باشد.

  2. صفحات منفی باتری خورشیدی

    این صفحات که به رنگ خاکستری هستند، بر روی خود، ماده‌ای به اسم ماده فعال دارند که از جنس سرب است. همچنین افزودنی‌های دیگری نیز در خمیر منفی باتری وجود دارد که شامل موادی مانند لینگو سولفات سدیم، سولفات باریم و دوده صنعتی است.

  3. صفحات مثبت باتری خورشیدی

    این صفحات به رنگ قهوه‌ای سوخته یا قهوه‌ای مایل به قرمز هستند و تعداد آن‌ها به‌ دلیل قرار گرفتن در لابه‌لای صفحات منفی، همیشه یکی کمتر از صفحات منفی هستند. جنس صفحات مثبت از سرب پراکسید است و در خمیر مثبت باتری نیز موادی همچون دوده صنعتی و دانیل فلاک وجود دارد.

  4. جداکننده عایق صفحات

    این صفحه وظیفه جدا کردن یک سلول خورشیدی از دیگری را دارد. تمامی اجزای گفته شده فقط یک سلول خورشیدی را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که یک باتری خورشیدی ممکن است شامل چندین سلول باشد که توسط این صفحات عایق از یکدیگر جدا می‌شوند.

معرفی انواع باتری خورشیدی از لحاظ ساختار

باتری‌های مختلفی وجود دارند که هرکدام کارکرد خاص خود را دارند. بااین‌حال در مصارف کوچک، باتری‌ها معمولاً شامل سه گروه لید اسید (سرب اسید)، لیتیوم و آب نمک هستند. در بین این محصولات، باتری‌های لیتیومی بهترین گزینه برای کاربران محسوب می‌شوند هرچند بازدهی باتری سرب اسیدی بیشتر است.

معرفی انواع باتری خورشیدی از لحاظ ساختار

باتری لیتیومی

باتری‌های لیتیومی کوچکتر و سبک‌وزن‌تر از باتری‌های لید اسید هستند و عمر مفید بالاتری نیز دارند. همچنین نسبت به باتری‌های دیگر نیاز به مراقبت کمتری دارند. البته قیمت این باتری‌ها نسبت به باتری‌های لید اسیدی بیشتر است و از طرف دیگر ظرفیت کمتری نیز دارند.

باتری لید اسید

یکی از قدیمی‌ترین نوع باتری‌ها، باتری‌های لید اسید هستند که دارای وزن زیاد و طول عمر کم هستند اما ظرفیت بالایی دارند و قیمت آن‌ها نیز بسیار ارزان است. به همین دلیل مناسب‌ترین گزینه برای استفاده‌های کوچک محسوب می‌شوند. این دسته خود به دو گروه تر و خشک تقسیم می‌شوند.

باتری آب و نمک (سالت واتر)

این محصولات بازیافت ساده‌تری دارند و از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند اما نسبت به دیگر انواع باتری جدیدترند. چراکه به‌تازگی وارد این حوزه شده‌اند و تست‌های کمتری را نیز پشت سر گذاشته‌اند. همچنین این دسته فقط از ترکیب آب و نمک استفاده می‌کنند و عملکرد آن‌ها بر پایه یون‌های موجود درون آب است و دیگر خبری از فلزات سنگین نیست.

ویژگی‌های‌ باتری سولار چیست؟ 

پنل‌های خورشیدی برق را به‌صورت DC یعنی جریان برق مستقیم تولید می‌کنند، اما باتری‌های سولار به کمک یک مبدل، برق را با جریان متناوب یا AC در اختیار کاربر قرار می‌دهند. عمر باتری‌های خورشیدی معمولاً برحسب تعداد سیکل شارژ و دشارژ و همچنین عمق دشارژ بستگی دارد.

بااین‌وجود در حالت میانگین معمولاً عمر باتری‌های سولار طولانی و چیزی بین ۵ تا ۱۵ سال تخمین زده می‌شود. بنابراین ازآنجا که طول عمر پنل‌های خورشیدی حدود ۲۵ تا ۳۰ است، با انتخاب درست باتری سولار، فقط کافی است در طول مدت‌زمان عمر پنل خورشیدی، فقط حدود یک تا چهار بار اقدام به تعویض باتری‌های سولار نمایید. البته ما در مقاله ای جداگانه به صورت مفصل طول عمر باتری سولار را مورد بررسی قرار داده ایم. پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل مطالعه بفرمایید.

در هنگام استفاده ‌از باتری‌های خورشیدی به نوع نگهداری از آن‌ها و دمای محیط نیز توجه نمایید. چرا که دماهای بالا می‌تواند باعث آسیب و خرابی باتری‌های خورشیدی شود. بهتر است این باتری‌ها در دمای پایین‌تر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند. از دیگر ویژگی‌های باتری خورشیدی می‌توان به مواردی همچون عدم نیاز به سرویس‌های طولانی و هزینه‌بر، دشارژ خودبه‌خود بسیار کم، راندمان بالا و قابلیت استفاده به‌عنوان سیستم پشتیبان اشاره کرد که هرکدام مزیت خوبی برا این محصولات محسوب می‌شوند. 

درحالی‌که سوخت‌های فسیلی هر روز آلودگی‌های زیادی ایجاد می‌کنند و از طرف دیگر رو به اتمام نیز هستند، انرژی خورشید و پنل‌های خورشیدی همچنان پایدارند و می‌توانند تبدیل به جایگزینی عالی و کم‌دردسر شوند. 

مجموعه بازرگانی مهندسی هانیکا به عنوان یک مرجع تخصصی فروش و خدمات باتری سولار، آماده ارائه تمامی مشاوره‌ها و خدمات فنی این زمینه به شما مشتریان گرامی است؛ برای بهره‌مندی از خدمات ما، تنها کافی است که با یکی از شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل کنید.

۰۲۱-۴۴۰۰۱۲۰۰

۰۹۹۰۰۱۰۰۹۸۷

جهت بازدید و خرید انواع باتری یو پی اس ups و مشاوره رایگان می توانید با ما در ارتباط باشید.

محبوب ترین مقالات

خبرنامه ایمیلی

برای با خبر شدن از مطالب جدید ،ف محصولات تخفیفات و …ایمیل خود را ثبت کنید

مقالات مرتبط
شرکت هانیکا برای شما دوستان عزیز چه خدماتی ارائه میدهند
RELATED POSTS
باتری سولار ژل از مهمترین اجزا یک سیستم سولار است. سیستم‌های خورشیدی در طول روزهای آفتابی انرژی لازم را از خورشید دریافت کرده و در...
باتری ضد اشتعال، باتری خود نسوز و باتری ضد انفجار اگرچه در نگاه اول شبیه به نظر می‌رسند اما تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند.
دانستن تفاوت ها و وجه مشترک استابلایزر و یو پی اس به شما کمک می کند تا در انتخاب و خرید هر چه بهتر تجهیزات...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا