email address

info@hkftradeco.ir

Support 24 hours

44001200(021)

استاندارد ها و مراحل طراحی نقشه ساختمان توسط شرکت مهندسین مشاور

مراحل طراحی نقشه ساختمان

مراحل طراحی نقشه در روند تکمیل ترسیم پروژه بسیار مهم است. رعایت اصول و استاندارد ترسیم نقشه در کیفیت نهایی کار بسیار مهم و تاثیر گذار است. برای به سرانجام رساندن یک پروژه معماری، یکی از مهم ترین بخش های فعالیت شرکت مربوطه، طراحی و ترسیم نقشه می باشد.

به طور کلی برای آن که بتوان یک طراحی دقیق و اصولی برای نقشه های ساختمانی داشته باشیم مراحلی وجود دارد که نیاز است بر اساس آن مراحل کار را پیش برده و به یک طراحی بی نقص دست پیدا کنیم. تمام پروژه های معماری که غالبا در شرکت های فعال در خدمات فنی و مهندسی ارائه می شوند، از سه بخش کلی تشکیل می شوند. این بخش ها باید به صورت کاملا منظم پشت سر یکدیگر کامل گردند. شما چقدر با مراحل و فازهای موجود برای طراحی نقشه ساختمانی آشنایی دارید؟

مراحل طراحی نقشه های معماری ساختمان

همان طور که در بخش ابتدایی مقاله نیز به آن اشاره شد پروژه های معماری ساختمان از سه بخش یا فاز کلی تشکیل شده اند.

مرحله اول، فاز یک معماری و یا همان فاز مطالعاتی است. شرکت های ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی در این فاز، مطالعاتی در ارتباط با خاک شناسی، ژئوتکنیک و… انجام می دهند. مرحله بعدی در طراحی نقشه معماری ساختمان، فاز یک معماری است که در این فاز طراحی اولیه معماری انجام می گیرد. در پایان نیز فاز دو معماری قرار دارد که در آن جزئیات و نقشه های اجرایی تهیه می شوند.

  نحوه کمک دوربین مدار بسته به کاهش جرایم اجتماعی
مراحل طراحی نقشه ساختمان
مراحل طراحی نقشه ساختمان

طراحی فاز صفر یا همان مطالعات معماری

یکی از مراحل بسیار مهم در اجرای تمام پروژه های ساختمانی، نقشه فاز صفر و مطالعات اولیه است. در این فاز شناسایی منطقه مورد نظر از لحاظ جنس خاک، شرایط اقلیمی، شناخت گسل های موجود و… انجام می گیرد. این فاز از فاز های بسیار تعیین کننده می باشد. برای مثال اگر مطالعات صورت گرفته از لحاظ ژئوتکنیکی به نتایج مثبتی ختم نشود، این امکان وجود دارد که پروژه متوقف شود. خدمات فنی مهندسی در فاز صفر معماری به دنبال آن است که اطلاعات مورد نیاز برای ساخت و ارائه یک پروژه موفق را به دست آورد.

به طور کلی نقشه فاز ۰ و مطالعات اولیه باید به گونه ای باشد که طرح نهایی هم از نظر فنی و هم از نظر اقتصادی توجیه پذیر باشد. بسیاری از اطلاعات موجود در فاز صفر از طریق مذاکرات صورت گرفته با کارفرما و اطلاعاتی که از ایشان حاصل می شود به دست می آید.

طراحی فاز یک معماری

پس از پایان بخش اول پروژه و تایید منطقه مورد نظر از نظر شرایط زمین شناسی و تکنیکی به مرحله بعد یعنی تهیه نقشه فاز ۱ می رسیم. فاز یک را فاز طراحی معماری نیز می نامند. در این فاز تمامی اطلاعاتی که از فاز صفر به دست آمده پیاده سازی شده و این اطلاعات در قالب نقشه ها و طرح های معماری به تصویر کشیده می شوند.

  بهترین پکیج گازی جایگزین موتورخانه

طراحی نقشه در فاز ۱ یکی از بخش های اصلی اجرای هر پروژه ساختمانی می باشد. کار فرمایان نیز معمولا نگاه دقیق و مو شکافانه ای به این بخش از مراحل اجرای پروژه خواهند داشت. نقشه های به دست آمده در این فاز پلان های طراحی معماری و مقاطع طراحی معماری می باشند. تمامی نقشه های موجود در طی جلسات متعدد با کارفرما به اشتراک گذاشته شده تا در نهایت به تایید ایشان برسند.

در ادامه کار و پس از اینکه نقشه های موجود در این بخش توسط کارفرما تایید شد برای اخذ مجوز های لازم به بخش های مربوطه ارسال می گردند. در این ادارات نیز ممکن است در راه کسب مجوز های لازم برای ساخت تغییراتی در نقشه های موجود اعمال شود.

در این جا می توان گفت که تهیه نقشه فاز ۱ مابین فاز ۰ یا همان مطالعات اولیه و فاز نهایی اجرای پروژه قرار دارد و از این جهت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اکثر شرکت های ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی فعال در زمینه طراحی ساختمان در این مرحله دقت بسیار زیادی به همراه دارند؛ چرا که در نهایت خروجی این مرحله تعیین کننده محصول نهایی پروژه خواهد بود.

باید توجه کنید که در طراحی نقشه های فاز ۱ دقت بالایی داشته باشید. ممکن است بگویید که این نقشه ها در فاز بعدی نیز امکان تغییر آن ها وجود دارد اما باید بدانید که در برخی از موارد این تغییرات ممکن است هزینه های زیادی به همراه داشته باشد. افزون بر هزینه های موجود، به طور کلی ویرایش نقشه های فاز اول بسیار راحت تر از مرحله بعد یعنی فاز ۲ است.

  بررسی تخصصی باتری زیکو

طراحی فاز دو معماری

در آخرین مرحله لازم است تا نقشه فاز ۲ معماری ساختمان تهیه گردد. ممکن است از خود بپرسید که چرا با وجود طراحی در فاز قبلی مجدد نیاز به طراحی داریم؟ باید بدانید که نقشه های فاز ۱ بیشتر برای تبادل نظر با افراد و دریافت ایده های گوناگون تهیه می گردند، به همین منظور لازم است تا بر اساس مقررات ملی ساختمان نقشه های جدیدی طراحی گردند.

خدمات فنی و مهندسی شرکت های فعال در این زمینه در فاز ۲ بسیار حساس بوده چرا که باید ابعاد دقیق تمام بخش های ساختمان با دقت بالایی درج شود زیرا پس از تایید نقشه نهایی امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت. نقشه های طراحی شده در فاز دوم معمولا در مقیاس های یک صدم و یک پنجاهم و توسط مهندسین معماری آماده می شوند. این نقشه ها شامل مشخصات ساختمان و هم چنین نوع مصالح مورد استفاده است.

در زمان طراحی نقشه فاز دوم لازم است تا تمام نقشه های معماری، نقشه سازه و همچنین نقشه های طراحی تاسیسات ساختمان توسط مهندسین معماری، مهندسین سازه و همچنین مهندسین تاسیسات مورد مطالعه قرار گیرند تا نقشه های به دست آمده در این مرحله از انسجام و هماهنگی لازم برخوردار باشد.

مهم ترین نکته ای که در ارتباط با نقشه فاز ۲ وجود دارد این است که این نقشه باید مطابق با مقررات ملی ساختمان باشد. علاوه بر آن نقشه های طراحی شده باید با نقشه های سازه و همچنین نقشه های طراحی تاسیسات هماهنگ باشد.

  چرا به موتورخانه قلب ساختمان گفته می‌شود؟

شرکت فنی مهندسی و بازرگانی هانیکا یکی از شرکت های فعال در زمینه طراحی و تنظیم نقشه های ساختمانی بوده که آماده ارائه خدمات به مشتریان گرامی در پروژه های بزرگ و کوچک می باشد. این شرکت از دانش و تجربه بهترین طراحان معماری کشور بهره مند بوده و بیش از ۱۵ سال حضور مداوم در این عرصه نشان دهنده خدمات کم نظیر این مجموعه می باشد.

۰۹۹۰۰۱۰۰۹۸۷

۰۲۱-۴۴۰۰۱۲۰۰

محبوب ترین مقالات

خبرنامه ایمیلی

برای با خبر شدن از مطالب جدید ،ف محصولات تخفیفات و …ایمیل خود را ثبت کنید

مقالات مرتبط
شرکت هانیکا برای شما دوستان عزیز چه خدماتی ارائه میدهند
RELATED POSTS
باتری سولار ژل از مهمترین اجزا یک سیستم سولار است. سیستم‌های خورشیدی در طول روزهای آفتابی انرژی لازم را از خورشید دریافت کرده و در...
باتری ضد اشتعال، باتری خود نسوز و باتری ضد انفجار اگرچه در نگاه اول شبیه به نظر می‌رسند اما تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند.
دانستن تفاوت ها و وجه مشترک استابلایزر و یو پی اس به شما کمک می کند تا در انتخاب و خرید هر چه بهتر تجهیزات...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا