email address

info@hkftradeco.ir

Support 24 hours

44001200(021)

تفاوت دستگاه NVR و DVR

Difference-between-dvr-and-nvr

بررسی تفاوت دستگاه NVR و DVR قبل از خرید و راه اندازی یک سیستم دوربین مدار بسته و دستگاه ضبط کننده تصویر بسیار ضروری است. مزایا و معایب دستگاه DVR و NVR را به صورت کامل بررسی کردیم. برای راه اندازی هر نوع سیستم نظارتی، بعد از دوربین نیازمند یک سیستم مدیریت و پخش و ضبط تصویر هستید! برای این امر، دو دستگاه DVR و NVR وجود دارند که استفاده از هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد! البته که به صورت کلی، این دو دستگاه عملکردی یکسان دارند و نمی‌توان گفت که کدام بدتر است و کدام بهتر و باید بر اساس نوع دوربین‌ها یکی را انتخاب کنید. تفاوت اصلی این دو دستگاه در نوع عملکرد هر کدام و متد مدیریت تصویر است که پیش از خرید هر کدام، باید در این باره اطلاعات کافی داشته باشید.

از این رو در ادامه این نوشته از هانیکا قصد داریم به صورت کامل به بررسی تفاوت DVR و NVR بپردازیم؛ تا انتها با ما همراه باشید.

دستگاه DVR چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

دستگاه DVR، محبوب‌ترین و رایج‌ترین نوع از دستگاه‌های مدیریت و انتقال تصویر است! تصاویر دوربین‌های مداربسته به صورت جداگانه هر کدام با یک کابل مخصوص به دستگاه انتقال پیدا می‌کنند و دستگاه DVR، تصاویر را پردازش کرده و به نمایش در می‌آورد. همچنین در برخی از دستگاه‌ها ورودی‌های مخصوصی برای میکروفون هم در نظر گرفته شده که از طریق آن، علاوه بر تصویر محیط صدای محیط را نیز می‌توان ضبط کرد. دستگاه‌های DVR توانایی پشتیبانی از دوربین‌های آنالوگ با بالاترین رزولوشن ممکن را دارند و اگر نوع دوربین‌های شما آنالوگ یا AHD است، بهترین گزینه برای شما همین دستگاه‌های دی وی آر هستند.

مزایا و معایب دستگاه DVR

برای درک بهتر تفاوت DVR و NVR، بهتر است که مزایا و معایب هر دستگاه را در نظر داشته باشید و از این رو در ابتدا به بررسی مزایا و معایب دستگاه DVR خواهیم پرداخت. مزایای این دستگاه به شرح زیر هستند.

  • راه اندازی سریع و راحت
  • کاربرد ساده به واسطه ساختار نه چندان پیچیده
  • کم‌هزینه بودن خرید، نصب، راه اندازی و حتی تغییرات
  • پایدار بودن تصاویر به واسطه استفاده از کابل برای انتقال
  بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت دوربین مداربسته

در مقابل برخی از معایب این دستگاه به شرح زیر هستند:

  • نیاز به کابل کشی زیاد
  • عدم امکان اتصال از راه دور
  • عدم امکان اتصال به سیستم‌های امنیتی هوشمند

یکی از مهم‌ترین مشکلات دستگاه‌های DVR، این است که توانایی اتصال به سامانه‌های هوشمند که امروزه به شدت رایج شده‌اند را ندارند و در صورتی‌که قصد دارید یک سیستم یک‌پارچه هوشمند ا امنیتی برای یک فضا راه اندازی کنید، این دستگاه مناسب شما نخواهد بود.

معرفی دستگاه NVR

دستگاه NVR نمونه‌ای دیگر از دستگاه‌های مدیریت تصویر است که قابلیت‌های خیلی بیشتری نسبت به نوع قبلی داشته و به صورت کلی پیشرفته‌تر است! مهم‌ترین تفاوت DVR و NVR، شرایط فعالیت این دو دستگاه است؛ بر خلاف دستگاه DVR، این دستگاه توانایی فعالیت در سیستم‌های تحت شبکه و هوشمند را داشته و از دوربین‌های IP پشتیبانی می‌کند. در دستگاه‌های NVR، علاوه بر پخش و مدیریت تصویر، امکاناتی نظیر تشخیص چهره و پلاک، تعیین موقعیت سوژه، شمارش افراد، تشخیص حرکت و برخی موارد دیگر این چنین نیز وجود دارد.

به عبارت دیگر دستگاه‌های NVR می‌توانند به خوبی در سیستم‌های مدیریتی و امنیتی هوشمند فعالیت کنند و تصاویر را علاوه بر مدیریت و نمایش، با دقت بسیار بالا پردازش کنند. اتصال دوربین‌ها به دستگاه NVR بر خلاف دستگاه DVR، به صورت بیسیم و از طریق وای فای نیز امکان‌پذیر بوده و همچنین اتصال کابلی نیز از طریق کابل LAN یا کابل شبکه صورت می‌گیرد. این دستگاه‌ها از دوربین‌های آنالوگ پشتیبانی نمی‌کنند و برای دوربین‌های تحت شبکه کاربرد دارد.

مزایا و معایب دستگاه NVR

دستگاه NVR نیز مانند دستگاه DVR داای مزایا و معایب خاص خود است که برای بررسی تفاوت DVR و NVR نیاز است از این موارد نیز اطلاع داشته باشیم. برخی از مزایای دستگاه NVR عبارت‌اند از:

  • کیفیت و دوام بسیار بالا
  • امکان انتقال تصاویر به صورت بیسیم
  • امکان پردازش اطلاعات با دقت بسیار بالا
  • پشتیبانی از دوربین‌ها یبا کیفیت و پیشرفته
  • امکان پشتیبانی از دوربین‌های تحت شبکه
  • امکان به‌کارگیری در سیستم‌های هوشمند
  • امکان ارتباط با موبایل و مخابره تصاویر از راه دور
  انواع اتصالات باتری یو پی اس

در مقابل معایب این دستگاه نیز به شرح زیر هستند:

  • نصب و راه اندازی نسبتا پیچیده
  • هزینه خرید، نصب، راه اندازی و تعمیرات بالا
  • توانایی سازگاری پایین به واسطه ساختار دیجیتال

یکی از مهم‌ترین معایب دستگاه‌های NVR که باعث شده با وجود این همه قابلیت، این دستگاه کمتر به کار گرفته شود، عدم امنیت سیگنال‌ها هستند! سیگنال‌هایی که تحت شبکه با سیم و یا بی‌سیم مخابره می‌شوند به سادگی قابل هک بوده و همچنین از پایداری مناسبی نیز برخوردار نیستند. از این رو معمولا سازمان‌ها و مراکز بسیار مهم از این نوع دستگاه و دوربین‌ها استفاده نمی‌کنند مگر در موارد خاص.

تفاوت دستگاه DVR و NVR

تا به اینجا ویژگی‌های هر دستگاه را بررسی کردیم که این ویژگی‌ها به وضوح تفاوت DVR و NVR را نشان می‌دهند. اما در ‌این بین بد نیست که یک جمع‌بندی کلی نیز برای تفاوت‌های این دو دستگاه داشته باشیم.

به صورت کلی، دستگاه DVR یک دستگاه با ساختار آنالوگ است اما دستگاه NVR یک دستگاه با ساختار دیجیتال است که این امر قابلیت‌ها و امکانات زیادی نظیر پردازش اطلاعات را به این دستگاه می‌دهد که دستگاه‌های DVR از آن بی‌بهره هستند. البته اگر ویژگی‌‌های جانبی را در نظر نگرفته و تنها قابلیت اصلی یعنی نمایش و مدیریت تصویر را بررسی کنیم، این دو دستگاه تفاوت خاصی با هم ندارند و NVR تنها قدری با کیفیت‌تر است.

موضوع مهم دیگری که در تفاوت DVR و NVR باید در نظر گرفت، شرایط خرید، نصب و راه اندازی و حتی تعمیرات است! دستگاه‌های DVR از نظر ساختار ساده‌تر از NVR هستند و دوربین‌های AHD نیز تنها با یک کابل به دستگاه متصل می‌شود. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که DVR ارزان بوده و نصب و راه اندازی آن نیز ساده است. اما در مقابل، دستگاه‌های NVR به واسطه ساختار دیجیتال و پیچیده خود، گران‌تر هستند، و نصب و راه اندازی آنها نیز پیچیده‌تر است.

  هر آنچه که قبل از خرید باتری یو پی اس باید بدانید!

این دو دستگاه از نظر ظاهری نیز متفاوت هستند و تنها با نگاه به پورت‌های آنها می‌توان تفاوتشان را تشخیص داد. دستگاه DVR دارای پورت‌هایی BNC مخصوص کابل کواکسیال است اما دستگاه NVR پورت‌های RJ45 مخصوص کابل شبکه دارد.

کدام دستگاه برای من مناسب‌تر است؟

بعد از بررسی تفاوت دستگاه NVR و DVR، اکنون شاید برایتان سوال باشد که کدام دستگاه مناسب‌تر است؟ برای مشخص کردن پاسخ این سوال، باید نیاز‌های خود را کاملا مشخص کنید چرا که علاوه بر مشخص کردن نوع دستگاه DVR با NVR، باید نوع دوربین‌های مد نظر خود را نیز مشخص کنید.

اگر قصد دارید یک سیستم نظارتی ساده برقرار کنید که با سرعت بالا اجرا شود و کیفیت تصاویر و کیفیت تصویر بالایی هم داشته باشد و از طرفی نیازی به قابلیت‌های پردازش تصویر ندارید، بهترین گزینه برای شما دوربین‌های AHD دستگاه DVR است. اما در مقابل، اگر بر فرض مثال قصد راه اندازی سیستم نظارتی برای یک پارکینگ طبقاتی را دارید و تشخیص چهره‌ها و یا قابلیت پلاک خوانی برای شما مهم است، دوربین‌های IP و دستگاه NVR مناسب شما هستند.

البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که دستگاه‌های NVR، هم از نظر کیفیت متفاوت هستند و همه دستگاه‌ها برای اجرای قابلیت‌های پردازش تصویر و تحت شبکه، شرایط خیلی خوبی ندارند. بنابراین باید بر اساس میزان دقت و ضریب خطایی که مد نظر دارید این دستگاه را انتخاب کنید.

خرید دستگاه DVR و NVR

دستگاه‌های DVR و NVR، با برند‌های مختلف اغلب چینی در ایران به وفور وجود دارند که خوشبختانه با تنوع بالا و قیمت مناسب یافت می‌شوند. با این وجود، متاسفانه حضور گسترده واسطه‌ها در این بازار باعث شده تا قیمت انواع این دستگاه‌ها بالا‌تر از میزان واقعی باشد.

  نحوه کمک دوربین مدار بسته به کاهش جرایم اجتماعی

اگر قصد خرید دستگاه DVR و یا دستگاه NVR را دارید، خبر خوش برای شما اینکه مجموعه هانیکا، با ارسال مستقیم محصول از انبار وارد‌کننده توانسته تمامی واسطه‌ها را کنار زده و محصولات را با قیمتی نزدیک به قیمت خرید به مشتریان ارائه کند. در خرید از هانیکا می‌توانید از خدماتی نظیر قیمت رقابتی، امکان پیگیری دقیق وضعیت سفارش و مشاوره افراد متخصص در این زمینه بهره‌مند شوید.

برای خرید حضوری دستگاه DVR با NVR در تهران و کرج، می‌توانید به یکی از دفاتر هانیکا (آدرس دفاتر در سایت موجود هستند) مراجعه کنید. و همچنین برای خرید غیر حضوری می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس گرفته محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

کلام آخر

هر سیستم نظارتی می‌تواند متشکل از اعضای مختلفی نظیر دوربین، میکروفون و انواع سنسور‌ها باشد اما در این بین، برای مدیریت این اطلاعات، نیاز به دستگاه‌هایی وجود دارند که بتوانند اطلاعات را طبقه‌بندی کرده و به نمایش در بیاورند. این دستگاه‌ها که ما اغلب با نام DVR و NVR آنها را می‌شناسیم، هر کدام می‌توانند این کار را با کیفیت بالا و قابل قبول ارائه کنند اما برخی تفاوت‌ها در کاربرد و قابلیت‌های این دو دستگاه وجود دارد که در هنگام خرید حتما باید به آنها دقت کنید.

با توجه به تفاوتهای این دو دستگاه، پیش از خرید DVR یا خرید NVR باید اطلاعات کاملی قابلیت‌ها و نحوه کار هر کدام داشته باشید تا بتوانید بر اساس نیاز خود، بهتر گزینه را انتخاب کنید. از این رو ما در‌ این نوشته کوشیدیم تا تفاوت DVR و NVR را به شکل کامل شرح دهم و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.

مجموعه مهندسی و بازرگانی هانیکا، با بهره گیری از تخصص و تجربه بهترین متخصصان، بهترین مشاوره رایگان را جهت خرید دوربین مدار بسته به شما عزیزان به صورت رایگان ارائه می کند.

محبوب ترین مقالات

خبرنامه ایمیلی

برای با خبر شدن از مطالب جدید ،ف محصولات تخفیفات و …ایمیل خود را ثبت کنید

مقالات مرتبط
شرکت هانیکا برای شما دوستان عزیز چه خدماتی ارائه میدهند
RELATED POSTS
باتری سولار ژل از مهمترین اجزا یک سیستم سولار است. سیستم‌های خورشیدی در طول روزهای آفتابی انرژی لازم را از خورشید دریافت کرده و در...
باتری ضد اشتعال، باتری خود نسوز و باتری ضد انفجار اگرچه در نگاه اول شبیه به نظر می‌رسند اما تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند.
دانستن تفاوت ها و وجه مشترک استابلایزر و یو پی اس به شما کمک می کند تا در انتخاب و خرید هر چه بهتر تجهیزات...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا