email address

info@hkftradeco.ir

Support 24 hours

44001200(021)

مهم ترین عوامل کاهش عمر باتری یو پی اس

Reducing-UPS-battery-life

باتری (ups) یو پی اس یکی از پرکاربردترین‌ها در صنعت محسوب می‌شوند. این باتری‌ها با امکان ذخیره انرژی، توانسته‌اند تا طیف وسیعی از نیازهای بشر را تأمین کنند. بسیاری از لوازم الکتریکی که ما به صورت روزانه با آنها سروکار داریم، از باطری یو پی اس استفاده می‌کنند اما یکی از چالش‌هایی که استفاده از این باتری‌ها به همراه دارد، کاهش عمر باتری یو پی اس است. 

۴ عامل مؤثر در کاهش عمر باتری یو پی اس

عمر باتری یو پی اس به شرایط متعددی وابسته است و در صورت استفاده و نگهداری صحیح، تا حدود زیادی افزایش پیدا می‌کند. همچنین در صورتی که به شکل درستی از این باتری استفاده نکنید، طول عمر آن کاهش پیدا کرده و به‌سرعت خراب می‌شود. برخی از مهم‌ترین عواملی کاهش عمر باتری یو پی اس به شرح زیر است:

  • تعداد دفعات شارژ کردن

تعداد دفعاتی که باتری‌های یو پی اس مورد استفاده قرار می‌گیرند و سپس شارژ می‌شوند، در عمر آنها مؤثر است. فرض کنید که باتری یو پی اس در کنار یک وسیله الکتریکی استفاده می‌شود که باید در تمام طول روز روشن باشد و فعالیت کنید. حال شرایطی را در نظر بگیرید که جریان برق نوسان زیادی دارد و چندین بار در طول روز قطع می‌شود. 

طی هر قطع برق و هر نوسان شدیدی که ممکن است به‌ وسیله الکتریکی آسیب برساند، باتری یو پی اس وارد عمل می‌شود تا از آسیب‌ها جلوگیری کند. سپس نیز هر دفعه که شرایط به حالت طبیعی خود باز می‌گردد، باتری شارژ می‌شود. هر چه تعداد دفعات شارژ افزایش پیدا کند، عمر باتری نیز کاهش پیدا خواهد کرد. 

  سیستم برق یو پی اس (ups) چیست؟

نکته مهم دیگری که در خصوص شارژ باتری وجود دارد، میزان خالی ‌شدن آن است. اگر هر دفعه شارژ باتری به طور کامل خالی شود، تأثیر زیادی روی کاهش عمر باتری یو پی اس دارد. بدین ترتیب اگر خودتان کارکرد باتری را کنترل می‌کنید، بهتر است اجازه تخلیه کامل شارژ را ندهید تا باتری سالم‌تر بماند. 

  • زمان شارژ کردن

نحوه شارژ کردن و زمانی که برای شارژ باتری صرف می‌شود، تأثیر قابل‌توجهی بر عمر آن دارد. باتری‌های یو پی اس دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند، زمان شارژ خاصی هم دارند. به طور مثال ۹۹ درصد باتری‌های یو پی اس، در هر ساعت حدود ۵ تا ۲۰ درصد شارژ می‌شوند. هر باتری نرخ شارژ خاصی دارد و باید دقت کنید که طبق همان شارژ شود. 

چنانچه با ایجاد تغییراتی تلاش کنید که زمان شارژ باتری را کوتاه کنید و به بیش از ۲۰ درصد در ساعت برسانید، دمای باتری بالا رفته و همین امر موجب خراب‌ شدن و کاهش عمر آن می‌شود. به همین ترتیب نیز اگر در شرایطی، باتری یو پی اس کمتر از ۵ درصد در ساعت شارژ کند، زمان شارژ آن بسیار طولانی خواهد شد و باعث سولفاته شدن باتری و در نهایت نیز باعث کاهش عمر باتری یو پی اس خواهد شد. 

  • شرایط دمایی 

جالب است بدانید که باتری‌های یو پی اس دمای خاصی برای کار کردن صحیح دارند. تقریباً تمامی مدل‌های باتری یو پی اس باید در دمایی بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد کار کنند و نگهداری شوند. چنانچه دما کمتر از ۲۰ درجه باشد، عملکرد باتری‌ها دچار اختلال شده و نمی‌توانند به‌خوبی وظیفه خود را انجام دهند. به همین ترتیب نیز اگر دما بیشتر از ۲۵ درجه باشد، در حین کار کردن نیز دمای باتری افزایش زیادی پیدا کرده و به آن آسیب می‌رسد. 

  استاندارد ها و مراحل طراحی نقشه ساختمان توسط شرکت مهندسین مشاور

شاید زمانی که اختلال دما در حد ۱ یا ۲ درجه باشد، آسیب چندانی به باتری وارد نشود. به طور مثال زمانی که دما بین ۱۸ تا ۲۷ است، باتری چندان آسیب نمی‌بیند اما اگر اختلاف دما به چیزی حدود ۸ درجه برسد، طول عمر باتری نصف خواهد شد و با سرعت بسیار بالایی خراب خواهد شد. 

  • عمر مفید باتری

هر باتری یو پی اس و به‌طورکلی هر باتری، عمر خاصی دارد. حتی اگر باتری در شرایطی کاملاً نرمال کار کند، باز هم نمی‌تواند بیشتر از یک زمان مشخص، به فعالیت خود ادامه دهد. باتری‌های یو پی اس انواع مختلفی دارند و عمر هر یک از آنها، بر اساس موادی که در ساخت آنها به کار می‌رود، تعیین می‌گردد. 

به طور معمول باتری‌های یو پی اس عمری بین ۳ تا ۵ سال دارند. چنانچه شرایط مناسبی برای نگهداری از آنها وجود نداشته باشد و در شرایط نامناسبی فعالیت کنند، با کاهش عمر باتری یو پی اس روبرو شده و عمر آنها به زیر ۳ سال می‌رسد. به همین ترتیب نیز اگر شرایط نگهداری و کارکردن باتری را به طور کامل کنترل کنید، می‌توانید تا حدودی بیشتر از ۵ سال از آن استفاده کنید. به بیان دیگر اگر باتری یو پی اس در شرایط مناسبی نگهداری شود و کار کند، روند کاهش عمر آن، پس از ۵ سال شروع خواهد شد. 

  اهمیت استابلایزر در صنایع و کارخانجات تولیدی

جالب است بدانید که برخی از باتری‌های یو پی اس عمری بین ۶ تا ۱۰ سال و برخی از آنها نیز طول عمری بین ۱۰ تا ۱۲ سال دارند. چنانچه باتری خود را در شرایط کاملاً ایده‌آل نگهداری کنید، احتمالاً پس از اتمام این دوره، تنها ۲۰ درصد از کارایی خود را از دست خواهد داد. 

عوامل مؤثر در افزایش عمر باتری یو پی اس

حال که با عوامل مؤثر بر کاهش عمر باتری یو پی اس آشنا شدیم، بهتر است عوامل مؤثر در افزایش عمر باتری یو پی اس را نیز بررسی کنیم. برخی از مهم‌ترین عواملی که رعایت آنها باعث افزایش عمر باتری می‌شود، به شرح زیر است:

  • اجازه ندهید که باتری یو پی اس به طور عمیق تخلیه شود. 
  • رطوبت محیط را بررسی کنید؛ افزایش رطوبت باعث کاهش عمر باتری یو پی اس خواهد شد. 
  • دمای محیط اطراف باتری را کنترل کنید تا در حد نرمال (بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد) باشد. 
  • عدم وجود گرد و غبار در محیط می‌تواند باعث بهبود کارکرد و در نتیجه افزایش عمر باتری یو پی اس شود. 
  • کالیبره کردن یو پی اس یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در طول عمر باتری است. بهتر است سالیانه یک الی دو بار دستگاه یو پی اس خود را کالیبره کنید. 
  • در هنگام جابه‌جایی باتری، آن را با احتیاط حمل کنید تا دچار شکستگی نشود. شکستگی باتری باعث آسیب‌پذیرشدن آن و در نهایت کاهش طول عمر آن خواهد شد. 
  • باتری‌های فرسوده و قدیمی، مقاومت داخلی بیشتری نسبت به باتری‌های جدید دارند. بهتر است این باتری‌ها را در کنار هم قرار ندهید؛ زیرا باتری‌های قدیمی به‌مرور زمان باعث کاهش طول عمر باتری جدید می‌شوند. 
  بررسی مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار بر کیفیت دوربین مداربسته

در صورت تمایل به خرید یو پی اس ups می توانید از فروشگاه ما بازدید نمایید.

۴۴۰۰۱۲۰۰ ۰۲۱

۰۹۹۰۰۱۰۰۹۸۷

محبوب ترین مقالات

خبرنامه ایمیلی

برای با خبر شدن از مطالب جدید ،ف محصولات تخفیفات و …ایمیل خود را ثبت کنید

مقالات مرتبط
شرکت هانیکا برای شما دوستان عزیز چه خدماتی ارائه میدهند
RELATED POSTS
باتری سولار ژل از مهمترین اجزا یک سیستم سولار است. سیستم‌های خورشیدی در طول روزهای آفتابی انرژی لازم را از خورشید دریافت کرده و در...
باتری ضد اشتعال، باتری خود نسوز و باتری ضد انفجار اگرچه در نگاه اول شبیه به نظر می‌رسند اما تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند.
دانستن تفاوت ها و وجه مشترک استابلایزر و یو پی اس به شما کمک می کند تا در انتخاب و خرید هر چه بهتر تجهیزات...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا