email address

info@hkftradeco.ir

Support 24 hours

44001200(021)

بررسی مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار بر کیفیت دوربین مداربسته

Factors-affecting-the-quality-of-CCTV-cameras-1

اگر به هر طریقی با دوربین‌های مداربسته سروکار داشته و یا قصد خرید این محصولات کاربردی را داشته باشید، احتمالا برای شما سوال شده باشد که پارامترهای تاثیرگذار بر کیفیت دوربین مداربسته چه مواردی می‌باشند؟ در این باره بحث‌های زیادی مطرح است اما به صورت کلی، یک‌سری پارامتر‌های اصلی وجود دارند که می‌توان آنها را به عنوان اصلی‌ترین عوامل تعیین‌کننده کیفیت تصویر دوربین مداربسته در نظر گرفت. اگر مشتاق هستید که بیشتر درباره این عوامل بدانید، در ادامه این نوشته از مجموعه بازرگانی مهندسی هانیکا با ما همراه باشید.

پارامتر‌های تاثیرگذار بر کیفیت دوربین مداربسته

زمانی که صحبت از پارامترهای تاثیرگذار بر کیفیت دوربین مداربسته می‌شود، منظور مواردی همچون قیمت و برند نیست؛ بلکه ویژگی‌های فنی دستگاه که به شکل مستقیم تعین‌کننده کیفیت دستگاه هستند را مورد بررسی قرار می‌دهیم. البته جدا از عوامل فنی که در ادامه بیشتر بررسی خواهند شد، نوع مهندسی دستگاه هم اهمیت بالایی دارد، چرا که بعضا مشاهده می‌شود که یک دوربین با تکنولوژی و قیمت متوسط، به مراتب کیفیت تصویر بالاتری نسبت به یک دوربین با تکنولوژی و قیمت بالا دارد! مهم‌‎ترین عوامل تاثیر گذار بر کیفیت دوربین مداربسته به شرح زیر هستند.

وضوح تصویر

وضوح تصویر یا رزولوشن، یکی از مهم‌ترین عوامل در بررسی کیفیت تصویر هر نوع دوربینی، از جمله دوربین‌های مداربسته است که باید حتما به آن توجه کنید. وضوح تصویر را تعداد پیکسل‌های تشکیل‌دهنده آن مشخص می‌کنند و هر چه که تعداد پیکسل‌ها بالاتر باشد، کیفیت تصویر نیز بالاتر بوده و زوم‌پذیری آن نیز بالاتر می‌رود.

برای دوربین‌های مداربسته رزولوشن‌های مختلفی وجود دارد اما رایج‌ترین آنها عبارت‌اند از ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۸ و ۱۲ مگاپیکسل. رزولوشن بالا در دوربین‌های IP اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که معمولا در این شبکه‌ها، نرم افزارهای پردازش تصویر اجرا می‌شوند و از این رو جزئیات محیط نظیر پلاک ماشین‌ها یا چهره افراد باید بهتر دیده شوند.

  باتری سیلد اسید چیست و چگونه از محیط زیست محافظت می‌کند؟

لنز دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته شاید مهم‌ترین عامل در تعیین کیفیت دوربین باشد! در دوربین‌های مداربسته به شکل کلی و دسته‌بندی برای لنز‌ها وجود دارد که عبارت‌اند از لنزهای ثابت و لنز‌های متغیر و هر کدام از این دسته‌‎بندی‌ها خود نیز انواع مختلف با ویژگی‌های مختلفی دارند

لنز‌های ثابت لنز‌هایی هستند که امکان تغییر فاصله کانونی در آنها وجود نداشته و تصویر ارائه شده توسط این لنز‌ها کاملا ثابت است. در مقابل، لنز‌های متغیر وجود دارند که همانطور که از نام‌شان پیدا است، امکان تنظیم فاصله کانونی آنها وجود داشته و از این رو کیفیت تصویر در آنها متغیر است! یکی از مهم‌ترین مشکلات لنز‌های متغیر، همواره تنظیم فوکوس است که این فرایند در برخی مدل‌ها به شکل اتوماتیک و در برخی مدل‌های دیگر به شکل دستی صورت می‌گیرد.

تکنولوژی تصویر

تکنولوژی ضبط و انتقال تصاویر نیز می‌تواند یکی از عوامل تاثیر گذار در کیفیت دوربین مداربسته باشد! امروزه تکنولوژی‌های زیادی برای دوربین‌های مداربسته وجود دارند که رایج‌ترین آنها عبارت‌اند از:

اینکه یک دوربین با کدام تکنولوژی کار می‌کند، وابسته به توپولوژی دوربین، نوع مهندسی و قطعات به کار رفته در آن است و اهمیت بسیار زیادی هم در کیفیت و عملکرد دوربین و هم در قیمت دستگاه دارد! 

سنسور دوربین مداربسته

یک دوربین مداربسته می‌تواند سنسور‌های مختلفی داشته باشد اما سنسور اصلی بیشترین تاثیر را در کیفیت دوربین مداربسته دارد! این سنسور در هنگام دریافت تصاویر، نورد مورد نیاز را از محیط جذب کرده و باعث افزایش کیفیت تصویر و وضوح رنگ‌ها می‌شود. به صورت کلی،دو نوع CMOS و CCD برای سنسورهای دوربین مداربسته وجود دارند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را داشته و بررسی این موضوع خود نیازمند نوشته‌ای جداگانه است.

  در کجا ها الزام به استفاده از باتری سیلد اسید ضد اشتعال است؟

فریم ریت 

فریم ریت از دیگر عوامل تاثیر گذار بر کیفیت دوربین مداربسته و هر نوع دوربین دیگری است و به قدری اهمیت دارد که تبدیل به یک عنصر رقابتی برای شرکت‌های تولید‌کننده شده! فریم ریت در واقع عبارت است از تعداد تصاویری که یک دوربین در واحد زمان (معمولا ثانیه) دریافت می‌کند و بدیهی است که هر چقدر تعداد تصاویر بالاتر باشد، دقت تصویر برداری و همچنین کیفیت تصویر بالاتر می‌رود.

قابلیت WDR

یک دوربین مداربسته می‌تواند قابلیت‌های جانبی زیادی داشته باشد اما در این بین، قابلیت WDR را می‌توان یک قابلیت اصلی و تاثیر گذار در کیفیت دوربین مداربسته دانست! این قابلیت تنظیم‌کننده تناقض‌های نوری محیط است و به صورت کلی باعث می‌شود تا نور‌های ناهماهنگ با یکدیگر، هماهنگ شده و تصویری شفاف و مناسب به کاربر ارائه شود. این قابلیت بر اساس یک‌سری سخت افزار‌ها و همچنین نرم افزار‌ها ایجاد می‌شود و کیفیت آن را نیز بر اساس کیفیت همین سخت افزارها و نرم افزار‌ها در نظر می‌گیرند.

قابلیت دید در شب

دید در شب عنصر ثابت تمامی انواع دوربین مداربسته با هر برند و قیمتی است! قابلیت دید در شب در تصویر عادی دوربین تاثیری ندارد اما زمانی که نور در محیط نباشد، وظیفه تکنولوژی دید در شب ایجاد تصویر با کیفیت و مناسب است! این فرایند می‌تواند به شکل رنگی یا سیاه و سفید صورت گیرد و انواع مختلفی نیز از این تکنولوژی وجود دارند که در مقاله بررسی انواع تکنولوژی دید در شب دوربین مداربسته بیشتر به این موضوع پرداخته‌ایم.

  آیا خرید باتری یو پی اس ارزان مناسب است؟

فرمت فشرده‌سازی تصاویر

تا به اینجا همه عوامل تاثیر گذار در کیفیت تصویر دوربین مداربسته سخت افزاری بودند اما در این بین ویژگی‌های نرم افزاری هم می‌توانند در کیفیت تصویر دوربین تاثیر چشم‌گیری داشته باشند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم افزاری، فرمت فشرده‌سازی تصویر توسط دوربین است که می‌تواند کیفیت تصویر را تحت تاثیر قرار دهد. فرمت‌های زیادی برای فشرده‌سازی تصویر وجود دارند اما رایج‌ترین مورد H.265 است که به تازگی به‌کار گرفته شده و روزبه روز هم محبوب‌تر می‌شود.

عوامل فردی تاثیر گذار در کیفیت تصویر دوربین مداربسته

جدا از فاکتورهای اصلی تاثیر گذار در کیفیت دوربین مداربسته که تا به اینجا بررسی شدند، یک‌سری عوامل فرعی نیز وجود دارند که بد نیست در مورد آنها نیز بدانید! این عوامل شاید ساده به نظر برسند اما توجه به آنها می‌تواند کیفیت و دقت کلی سیستم نظارتی شما را تا حدود زیادی بالاتر ببرد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • کیفیت و نوع دستگاه DVR
  • کیفیت و نوع هارد دیسک
  • کیفیت کابل‌های به کار گرفته شده
  • نصب اصولی دوربین‌های مداربسته
  • کیفیت کانکتورهای دوربین‌ها و به صورت کلی اتصالات سیستم

خرید انواع دوربین مداربسته در ایران

دوربین مداربسته محصولی است که خوشبختانه در کشور ما به وفور با برندها، قابلیت‌ها و کیفیت‌های مختلف یافت می‌شود و از این رو، دست مشتریان برای خرید باز است. قدم اول خرید دوربین مدار بسته این است که کیفیت مد نظر و نیاز‌های خود را از دوربین بررسی کنید و سپس در بین مدل‌ها و برندهای مختلف، محصول مد نظر را تهیه کنید.

  انواع اتصالات باتری یو پی اس

به واسطه وجود نمایندگی‌های برندهای مختلف دوربین مداربسته در ایران مانند مجموعه هانیکا، دسترسی به دوربین مداربسته به‌راحتی و با قیمت مناسب امکان‌پذیر است. هانیکا به عنوان نمایندگی رسمی بسیاری از برند‌های معتبر دوربین مداربسته در ایران فعالیت می‌کند و سعی دارد تا با اعمال سیاست‌های خاص فروش و ارسال مستقیم محصول از انبار اصلی وارد‌کننده، واسطه‌ها را از میان برداشته و قیمت محصولات را کاهش دهد.

برای خرید دوربین مداربسته در تهران و کرج به صورت حضوری، می‌توانید به یکی از دفتر ما در این دو استان (آدرس دفاتر در سایت موجود هستند) مراجعه کنید. همچنین برای خرید غیر حضوری و دریافت سفارش در سراسر ایران، تنها کافی است که محصول مد نظر خود را در سایت انتخاب کرده و سپس از طریق شماره‌های موجود در سایت، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید. همچنین اگر دقیقا نمی‌دانید که چه نوع محصولی مناسب شما است، کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره رایگان به شما مشتریان گرامی هستند.

کلام آخر

دوربین‌های مداربسته همواره در حال پیشرفت هستند و مدل‌های مختلفی با قابلیت‌های مختلف از این محصول به تولید می‌رسد. اما در این بین یک عنصر که انگار قرار نیست رقابت بر سر آن تمام شود، یعنی کیفیت دوربین مداربسته همواره از اهمیت بیشتری برخوردار است و تولید کنندگان در تلاش هستند تا با هزینه کمتر، دوربین‌هایی با کیفیت بالاتر تولید کنند.

عواملی همچون لنز، تکنولوژی تصویر، فریم ریت و برخی موارد دیگر عوامل تاثیر گذار در کیفیت دوربین مداربسته هستند که ما در این نوشته کوشیدیم تا این عوامل را به شکل کامل بررسی کنیم و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.

۰۹۹۰۰۱۰۰۹۸۷

۰۲۱-۴۴۰۰۱۲۰۰

محبوب ترین مقالات

خبرنامه ایمیلی

برای با خبر شدن از مطالب جدید ،ف محصولات تخفیفات و …ایمیل خود را ثبت کنید

مقالات مرتبط
شرکت هانیکا برای شما دوستان عزیز چه خدماتی ارائه میدهند
RELATED POSTS
باتری سولار ژل از مهمترین اجزا یک سیستم سولار است. سیستم‌های خورشیدی در طول روزهای آفتابی انرژی لازم را از خورشید دریافت کرده و در...
باتری ضد اشتعال، باتری خود نسوز و باتری ضد انفجار اگرچه در نگاه اول شبیه به نظر می‌رسند اما تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند.
دانستن تفاوت ها و وجه مشترک استابلایزر و یو پی اس به شما کمک می کند تا در انتخاب و خرید هر چه بهتر تجهیزات...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا