email address

info@hkftradeco.ir

Support 24 hours

44001200(021)

تفاوت انواع باتری صنعتی

انواع باتری صنعتی تنوع و گستره زیاده در چندین سال گذشته پیدا کرده است. این منابع تغذیه تقریبا نیاز روزمره کشور های صنعتی و یا نیمه توسعه یافته شده اند. زندگی شهری و ماشینی امروز ما را به منابع انبارش نیازمند کرده است. هر وسیله الکتریکی و یا مکانیکی نیازمند این باطری های صنعتی هستند. سعی کردیم به طور خلاصه چندین تقسیم بندی این باطری هی صنعتی را بیان کنیم.

باتری صنعتی خورشیدی:

باتری ها انرژی الکتریکی را به صورت شیمیایی در خود ذخیره می کنند. در سامانه های فتوولتاییک باتری ها سولار وظیفه پشتیبانی در طول شب و در روزهای ابری را به عهده دارند. از آنجا که توان خروجی صفحات فتوولتاییک در طول روز متغییر می باشد، یک باتری سولار ذخیره کننده می تواند یک منبع نسبتا ثابت برای تولید توان باشد. تا تغییرات نور تابیده شده به صفحات را جبران کند. مزیت دیگر استفاده از باتری خورشیدی در سیستم های خورشیدی تامین جریان راه اندازی موتور های الکتریکی است.

از طرف دیگر باتری ها لوازمی با بهره دهی صد در صد نیستند و مقداری از انرژی را به صورت گرما در واکنش های شیمیایی، در طول شارژ و دشارژ از دست می دهند، برای جبران این انرژی تلف شده باید راندمان باتری را در طراحی سیستم خورشیدی لحاظ کرد.

انواع باتری سولار از نظر ساختار:

انواع باتری سولار را به دو دسته قابل شارژ و یک بار مصرف تقسیم می کنند. در زیر برخی از انواع باتری های یک بار مصرف آورده شده است:

  • Alkaline battery
  • Lithium battery
  • Dry cell
  • Aluminium battery
  • Mercury battery
  بررسی عمر باتری پنل خورشیدی + راهکار افزایش عمر باتری سولار

در سیستم پنل های خورشیدی باتری های یک بار مصرف جایگاهی نداشته و تنها از باتری های قابل شارژ در این سیستم ها استفاده می گردد. در زیر برخی از انواع باتری های قابل شارژ ذکر گردیده:

  • Lead-acid battery
  • Lithium-ion battery
  • Nickel-cadmium battery
  • Nickel-iron battery
  • Nickel metal hydride battery
  • Nickel-zinc battery
  • Sodium-ion battery

در اغلب سیستم های خورشیدی به علت پر هزینه بودن دیگر انواع باتری های قابل شارژ، از باتری های سرب اسید استفاده می شود، تنها در معدود موارد از باتری های نیکل کادمیوم یا انواع دیگر آن برای ذخیره انرژی استفاده می شود که کاربرد های خاص دارند.

ویژگی های باتری سیستم های خورشیدی:

باتری سولار مورد استفاده در سیستم های خورشیدی به علت استفاده مداوم هر روزه از آنها در درجه اول باید دارای طول عمر بالا باشند. به طور کل طول عمر یک باتری بر حسب تعداد سیکل شارژ و دشارژ و میزان سطح دشارژ باتری بیان میشود. به عنوان مثال در نمودار زیر طول عمر یک باتری AGM در سطح دشارژ ۴۰ درصد در حدود ۱۵۰۰ سیکل بیان می شود.

در سیستم های خورشیدی باتری ها در طول روز توسط پنل شارژ و در طول شب توسط مصرف کننده دشارژ می شوند. لذا هر شبانه روز یک سیکل شارژ و دشارژ برای باتری محسوب می شود. در نتیجه طول عمر باتری مذکور برابر ۱۵۰۰ روز که در حدود ۴ سال خواهد بود.

در طراحی یک سیستم خورشیدی سطح دشارژ باتری توسط طراح باید به گونه ای در نظر گرفته شود که طول عمر باتری بسیار کوتاه نباشد. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می شود در صورتی که باتری تا سطح ۸۰ درصد دشارژ شود تنها قادر به تامین ۵۰۰ سیکل خواهد بود و این به معنای تنها یکسال و نیم طول عمر مفید برای باتری است.

  اهمیت استابلایزر در صنایع و کارخانجات تولیدی

انواع باتری صنعتی دیپ سایکل (DEEP CICLE):

ویژگی مهم دیگر باتری های سیستم های خورشیدی قابلیت دشارژ تا ظرفیت نامی آنها می باشد. باتری های خودرو در صورتی که تنها چند بار به طور کامل دشارژ شوند طول عمر آنها بسیار کاهش می یابد و مستهلک خواهند شد. در سیستم های خورشیدی پس از روزهای ابری باتری ممکن است تا عمق ۸۰ درصد دشارژ شود و باتری باید قابلیت تامین بار را در این شرایط داشته باشد.

 باطری ماشین:

باتری های قدیمی که در خودرو ها مورد استفاده قرار می گرفت از نوع باطری سرب اسید تر می باشند. در این نوع باتری ها از محلول آب اسید استفاده میشود و مزیت آن قیمت مناسب این نوع باتری است. همچنین این نوع باتری معایبی هم دارد که می توان به تعمیر و نگهداری مداوم و خطرات احتمالی استفاده از اسید را اشاره کرد. امروزه استفاده از باطری های ماشین خشک نسبت به باتری های تر به علت کاهش هزینه تعمیر و نگهداری افزایش یافته است.

علت استفاده از باتری در زمان استارت موتور فراهم گردیده تا جریان مورد نیاز استارتر را تامین کند. مدت زمان استفاده از باتری بسیار کوتاه و مدت زمان شارژ نسبتا طولانی است . در نتیجه استفاده از باتری خودرو در سیستم های خورشیدی کاملا غیر عاقلانه است.

باتری‌ های اتومبیل نیروی الکتریسیته را با استفاده از واکنش اسید سولفوریک بر روی صفحات سربی که در مایع معلق است تولید میکنند، به همین دلیل به آنها باتری‌ های ”معلق در مایع” میگویند.

  استاندارد ها و مراحل طراحی نقشه ساختمان توسط شرکت مهندسین مشاور

این قبیل باتری ‌ها برای استفاده در ups مناسب نیستند، زیرا این امکان وجود دارد که اسید از محفظه باتری به بیرون نشت کند و همچنین هنگام شارژ باتری ممکن است گاز هیدروژن قابل اشتعال تولید شود که دریک محیط بسته میتواند خطرناک باشد.

 باتری یو پی اس:

باتری یو پی اس مورد استفاده در یو پی اس به علت اینکه تنها در زمان های اضطراری و قطع برق مورد استفاده قرار می گیرند دارای تعداد سیکل شارژ و دشارژ کمتری نسبت به باتری های سیستم خورشیدی می باشند. در زیر نمودار طول عمر یک باتری از نوع AGM مخصوص استفاده در UPS نشان داده شده است.

شکل ۲: نمودار طول عمر یک باتری از نوع - AGM مخصوص استفاده در UPS

همانطور که واضح است در باتری مورد استفاده در UPS ، تعداد سیکل عمر باتری در سطح دشارژ ۴۰ درصد در حدود ۷۰۰ سیکل است که نسبت به باتری سیستمهای خورشیدی این میزان نصف گردیده.

مجموعه هانی کامیاب بر پایه تجربیات چندین ساله و دانش فنی مهندسان مجموعه خود سعی کرده است کامل ترین اطلاعات مورد نیاز مشتریان عزیز خود را عرضه نماید. لذا قویا پیشنهاد می کنیم جهت خرید باتری ups از سایت فروشگاهی ما را بازدید فرمایید.

در باتری مخصوص سیستم خورشیدی تعداد سیکل در سطح دشارژ ۴۰ درصد برابر ۱۵۰۰ سیکل است. متاسفانه در اکثر مواقع باتری های مورد استفاده در سیستم های خورشیدی از نوع UPS بوده و طول عمر آنها تنها یک تا دو سال خواهد بود. از آنجا که هزینه باتری سهم به سزایی در یک سیستم خورشیدی دارد در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه کل سیستم انتخاب باتری مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

  بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت دوربین مداربسته

باتری سیستم خورشیدی:

از بین باتری های صنعتی سرب اسید خشک دو نوع باتری برای سیستم های خورشیدی مناسب می باشند.

  • باتری سرب اسید خشک از نوع AGM که مخصوص سیستم خورشیدی طراحی شده باشد. این نوع باتری تنها از روی کاتالوگ و مدل نوشته شده بر روی بدنه آن قابل تفکیک است. از نظر ظاهری تفاوتی بین باتری مخصوص خورشیدی و UPS وجود ندارد و تنها از روی کاتالوگ آن قابل تفکیک میباشد. در صورتی که در کاتالوگ باتری هیچ نموداری در مورد طول عمر آن ذکر نشده باشد این باتری از نوع UPS می باشد.
  • باتری سرب اسید خشک از نوع GEL نسبت به AGM تحمل دمایی بالاتری دارند. بدین معنی که در شرایط محیطی گرم طول عمر بالاتری نسبت به باتری AGM دارند . همچنین باتری های GEL تعداد سیکل شارژ و دشارژ بیشتری نسبت به باتری های AGM در شرایط یکسان دارند. در زیر نمودار طول عمر یک باتری GEL آورده شده است.

همان طور که مشاهده می شود در سطح دشارژ ۴۰ درصد، عمر باتری برابر ۱۶۳۰ سیکل می باشد.

صفحات شبکه های اجتماعی ما در اینستاگرام با عناوین باتریون و صفحه رسمی شرکت هانی کامیاب فرنیا تجارت دنبال کنید.

محبوب ترین مقالات

خبرنامه ایمیلی

برای با خبر شدن از مطالب جدید ،ف محصولات تخفیفات و …ایمیل خود را ثبت کنید

مقالات مرتبط
شرکت هانیکا برای شما دوستان عزیز چه خدماتی ارائه میدهند
RELATED POSTS
باتری سولار ژل از مهمترین اجزا یک سیستم سولار است. سیستم‌های خورشیدی در طول روزهای آفتابی انرژی لازم را از خورشید دریافت کرده و در...
باتری ضد اشتعال، باتری خود نسوز و باتری ضد انفجار اگرچه در نگاه اول شبیه به نظر می‌رسند اما تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند.
دانستن تفاوت ها و وجه مشترک استابلایزر و یو پی اس به شما کمک می کند تا در انتخاب و خرید هر چه بهتر تجهیزات...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا