email address

info@hkftradeco.ir

Support 24 hours

44001200(021)

عمر مفید باتری خورشیدی چقدر است؟

باتری سولار

عمر مفید باتری پنل خورشیدی چقدر است؟ آیا امکان افزایش طول عمر این باتری‌ها وجود دارد؟ آیا اصلا استفاده از این باتری‌ها به‌صرفه است؟ اینها سوالاتی هستند که در هنگام خرید باتری سولار یا همان باتری پنل خورشیدی مطرح می‌شوند. باتری‌های سولار باتری‌های نسبتا جدیدی هستند و به شکل اختصاصی برای استفاده در پنل‌های خورشیدی ساخته شده‌اند اما به واسطه عملکرد مناسب، در سایر سیستم‌ها مانند سیستم یو پی اس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر می‌خواهید بدانید که طول عمر مفید باتری سولار چقدر است و چگونه می‌توان آن را افزایش داد، تا انتهای این نوشته از هانیکا همراه ما باشید.

عمر مفید باتری پنل خورشیدی چقدر است؟

پاسخ به این سوال که طول عمر باتری سولار چقدر است به شکل دقیق امکان‌پذیر نیست! عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند این طول عمر را تحت تاثیر قرار بدهند که در ادامه این عوامل را بیشتر بررسی خواهیم کرد. اما اگر بخواهیم جزئیات را کنار گذاشته و کلی گویی کنیم، می‌توان گفت که عمر مفید باتری پنل خورشیدی، البته در صورت استفاده درست چیزی بین ۳ تا ۴ سال است. معمولا باتری‌هایی که بیشتر از این مدت زمان فعالیت کنند، ویژگی‌های شیمیایی خود را از دست داده و عملکرد درستی نخواهند داشت.

عوامل تاثیر گذار بر عمر مفید باتری خورشیدی

همانطور که پیشتر گفته شد، عوامل زیادی بر طول عمر باتری خورشیدی تاثیر گذار هستند. با دانستن این عوامل و رعایت یک‌سری نکات، می‌توانید طول عمر باتری‌های مصرفی خود را به شکل چشم‌گیری افزایش بدهید. مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر عمر مفید باتری سولار خورشیدی به شرح زیر هستند.

  انواع دستگاه یو پی اس (ups)

استاندارد بودن چرخه ساخت باتری

فرایند ساخت باتری در عملکرد و طول عمر باتری نقش ویژه‌ای دارد. باتری‌ها دارای ساختار فیزیکی و شیمیایی خاص خود هستند این ساختارها با کوچک‌ترین اشکال در فرایند ساخت می‌توانند تحت تاثیر قرار بگیرند.

البته که مشتریان از فرایند ساخت باتری‌ها بی‌خبر هستند و اینکه آیا این فرایند استاندارد بوده یا نه را تنها از یک راه می‌توان تشخیص داد آن هم خرید باتری پنل خورشیدی از تولید کنندگان معتبر است. باتری‌هایی که توسط تولید کنندگان معتبر ساخته می‌شوند، بدون شک دارای فرایند ساخت بهینه‌تر و استاندارد‌تری نسبت به باتری‌هایی با برند‌های گمنام هستند.

دفعات و عمر سیکل شارژ و دشارژ باتری

برای باتری‌های قابل شارژ توجه به تعداد دفعات و عمق سیکل شارژ و دشارژ اهمیت ویژه‌ای دارد. هر بار که یک باتری را با اتصال جریان برق شارژ کرده و سپس با اتصال دادن باتری به مصرف‌کننده دشارژ می‌کنید، اصطلاحا یک سیکل شارژ و دشارژ در باتری صورت می‌گیرد و با هر بار تکرار این سکل، قوای شیمیایی باتری تحلیل می‌رود. این چرخه آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که ویژگی‌های شیمیایی باتری تقریبا از بین بروند و دیگر زمان تعویض باتری فرا برسد. این فرایند DOD ( (Depth Of Discharge نام دارد و بروز آن اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان آن را متوقف کرد.

تنها راه کاهش عمق تخلیه در هر بار دشارژ است؛ این کار می‌تواند عمر مفید باتری خورشیدی را افزایش دهد.

  انواع باتری سولار، معرفی و بررسی ویژگی ها

عمر مفید باتری پنل خورشیدی چقدر است؟

شرایط نگهداری باتری

بر خلاف چیزی که اغلب افراد فکر می‌کنند، باتری‌ها بسیار حساس هستند و باید در شرایط مناسبی نگهداری شوند. جدا از اینکه نگهداری غلط باتری‌ها عمر مفید آنها را کم می‌کند، حتی ممکن است که باعث بروز حوادثی مانند آتش‎سوزی یا انفجار نیز بشود. برخی از نکاتی که باید در نگهداری باتری خورشیدی در نظر بگیرید عبارت‌اند از:

  • باتری‌ها را در فضای مرطوب نگهداری نکنید
  • فضای نگهداری باتری‌ها دارای تهویه مناسب باشد
  • باتری‌ها در معرض تابش نور مستقیم خورشید نباشند
  • محل قرار‌گیری باتری‌ها تراز بوده و هیچ انحرافی نداشته باشد
  • باتری‌ها را در دمای حدود ۲۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید
  • باتری‌ها را به شکل دوره‌ای تمیز کرده و اجازه تجمع گرد و خاک را ندهید

اتصال باتری‌ها با هم و مصرف کننده

باتری‌ها به شکل‌های مختلفی به هم متصل می‌شوند و در اتصال دادن باتری‌ها باید دو نکته رعایت شود. اول استاندارد بودن شیوه اتصال است و دوم محکم بوند و مناسب بودن اتصال و سیم‌های به‌کار رفته. شل بودن اتصال بین باتری‌ها با مصرف‌کننده به هر دو سمت آسیب می‌زند و برای باتری به شدت مضر است.

تاریخ ساخت باتری

شاید فکر کنید که اگر از باتری‌ها استفاده نکنید، خراب نمی‌شوند اما باید بدانید که حتی اگر باتری را بدون هیچ استفاده‌ای به حال خود بگذارید، باز هم به واسطه فعل و انفعالات شیمیایی به مرور زمان باتری خراب خواهد شد؛ هرچند این اتفاق دیر‌تر از حالت عادی رخ می‌دهد. با این وجود توصیه می‌شود که در هنگام خرید باتری پنل خورشیدی، به تاریخ ساخت باتری توجه داشته باشید و معیار شما برای خرید تنها قیمت باتری خورشیدی است.

  کاربرد باتری یو پی اس چیست؟

ساختار باتری

باتری‌ها ساختار‌های مختلفی دارند؛ ساختارهایی مانند لیتیوم یون، الکترولیتی، نیکل کادمیوم و غیره. در این بین برای باتری‌ سولار، بهترین و با دوام‌ترین ساختار، باتری‌های الکترولیت ژل یا باتری‌های ژل سولار است. این باتری‌ها دارای الکترولیت مایع نیستند و از این رو، احتمال نشت الکترولیت کاهش پیدا کرده و عمر مفید باتری افزایش پیدا می‌کند.

مقاومت بدنه باتری‌

یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش طول عمر باتری‌ خورشیدی ضعف بدنه است. در صوتی‌که بدنه یک باتری کیفیت مناسبی نداشته باشد، آلودگی‌ها و گرد خاک وارد باتری شده و همچنین احتمال بیرون آمدن الکترولیت باتری را افزایش خواهد داد که همه این موارد عمر مفید باتری خورشیدی را کاهش می‌دهند. گاها باتری خورشیدی ارزان توسط خریداران انتخاب می‌گردد و عمر این باتری‌ها برای مشتریان قابل قبول نیست. باتری‌هایی که بدنه نامناسبی دارند در مقابلا عوامل محیطی ضعیف عمل می‌کنند و نمی‌توانند عملکرد مناسبی از خود نشان دهند.

چند نکته برای خرید باتری خورشیدی

بعد از اقدام به خرید باتری سولار ،با رعایت نکات مذکور می‌توان طول عمر مفید باتری‌ خورشیدی را به شکل چشم‌گیری افزایش داد. اما جدا از این موارد، یک‌سری نکات جزئی‌تر نیز وجود دارند که بهتر است درباره آنها قبل از خرید اطلاع داشته باشید. این نکات عبارت‌اند از:

  • باتری‌ها را به شکل مرتب بررسی کنید
  • باتری با ظرفیت متناسب با نیازهایتان تهیه کنید
  • از معتبر بودن گارانتی باتری اطمینان حاصل کنید
  • باتری را در کابینت‌های استاندارد و مناسب نگهداری کنید
  • از استاندارد بودن مصرف‌کننده‌های متصل به باتری مطمئن شویدباتری خورشیدی
  معرفی انواع تولیدات باتری یو پی اس کارخانه آکو باتری (اشجع باتری)

کلام آخر

تمامی باتری‌های قابل شارژ، چه باتری‌های کوچک موبایلی چه باتری‌های بزرگ و ظرفیت بالای صنعتی، دارای یک عمر مفید مشخص هستند که با هربار شارژ و دشارژ این عمر مفید کاهش پیدا می‌کند. متاسفانه امکان متوقف کردن این فرایند وجود ندارد اما با رعایت یک‌سری نکات، می‌توان سرعت آن را کم کرد.

از این رو ما در این نوشته کوشیدیم تا بررسی کنیم که عمر مفید باتری پنل خورشیدی چقدر است و چطور می‌توان این عمرم مفبد را افزایش داد. امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند تا راهنمایی صحیحی برای خرید باتری خورشیدی داشته باشید.

 

واحد فروش ۰۹۹۰۰۱۰۰۹۸۷

دفتر فروش ۴۴۰۰۱۲۰۰-۰۲۱

محبوب ترین مقالات

خبرنامه ایمیلی

برای با خبر شدن از مطالب جدید ،ف محصولات تخفیفات و …ایمیل خود را ثبت کنید

مقالات مرتبط
شرکت هانیکا برای شما دوستان عزیز چه خدماتی ارائه میدهند
RELATED POSTS
باتری سولار ژل از مهمترین اجزا یک سیستم سولار است. سیستم‌های خورشیدی در طول روزهای آفتابی انرژی لازم را از خورشید دریافت کرده و در...
باتری ضد اشتعال، باتری خود نسوز و باتری ضد انفجار اگرچه در نگاه اول شبیه به نظر می‌رسند اما تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند.
دانستن تفاوت ها و وجه مشترک استابلایزر و یو پی اس به شما کمک می کند تا در انتخاب و خرید هر چه بهتر تجهیزات...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا