email address

info@hkftradeco.ir

Support 24 hours

44001200(021)

باتری سولار (خورشیدی) در کجا استفاده می شوند؟

Application-of-solar-battery

این روزها با افزایش جمعیت و مصرف بی‌رویه انرژی، ذخایر فسیلی با خطر کاهش چشم‌گیری منابع مواجه شده‌اند. همچنین استفاده از این منابع سوختی باعث آلودگی هوا می‌شود. نگرانی‌های بسیار را در زمینه محیط‌ زیست ایجاد می‌کند. برای حل این مشکل استفاده از انرژی‌های نوین پاک و تجدید پذیر موردتوجه بسیاری از فعالان قرار گرفته است. تابش نور خورشید یکی از بهترین منابع برای تبدیل به انرژی است که همیشه در دسترس است. برای تبدیل نور خورشید به انرژی مناسب از ابزارهای مختلفی مانند پنل و باتری خورشیدی استفاده می‌کنند. کاربرد باتری سولار در هنگام تاریکی و در زمان غیبت نور خورشید و شرایط بد آب‌وهوایی مشخص می‌شود. 

باتری سولار چیست؟

پنل خورشیدی یک از بهترین ابزارها برای جذب انرژی ساطع‌شده از نور خورشید است. این پنل‌ها در طول روز نور را دریافت می‌کنند و بعد از آماده‌سازی برای استفاده به دستگاه‌های مصرف‌کننده منتقل می‌کنند. یکی از مشکلات رایج این سیستم این است که تنها در طول روز کارایی دارد و در زمان تاریکی شب قابل استفاده نیست و قابلیت خود را از دست می‌دهد. 

در واقع اگر انرژی جذب‌ شده از خورشید در همان زمان مورد استفاده قرار نگیرد هدر می‌رود و دیگر قابل بازگشت نیست. همچنین برخی از مواقع ممکن است شرایط جوی، ابری و بارانی باشد و امکان تولید انرژی توسط پنل‌ها وجود نداشته باشد. در این زمان دستگاه‌ها قادر نیستند بدون استفاده از انرژی پاک فعالیت کنند.

برای رفع این مشکل و در دسترس بودن انرژی جذب‌شده از نور خورشید در تمام طول شبانه‌روز، باتری‌ سولار (خورشیدی) (Solar Battery) در تنوع مختلف طراحی و تولید شدند. کاربرد باتری سولار به این‌گونه است که انرژی جذب‌شده را در خود ذخیره و نگهداری می‌کند. سولار باطری این امکان را فراهم می‌کند که دستگاه‌ها در زمان عدم وجود نور خورشید و آب‌وهوای ابری نیز بتوانند با کمک این انرژی پاک و ارزان به فعالیت خود ادامه دهند.

  عوامل موثر بر کیفیت تصویر خروجی دوربین مدار بسته

معرفی انواع مختلف باتری خورشیدی

باتری‌های مورد استفاده در انرژی خورشیدی از نظر ساختار به سه دسته لیتیومی، سیلد اسید یا سرب اسید و باتری‌های خورشیدی سالت واتر تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی ویژگی‌ها و ساختار آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی انواع مختلف باتری خورشیدی

  • باتری سولار لیتیومی Lithium battery

باتری لیتیوم به‌عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سیستم خورشیدی شناخته می‌شود. این باتری سبک است و در حجم کوچک‌تری نسبت به سایر مدل‌ها ساخته می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این باتری عمق دشارژ (DOD) بالاتر و طول عمر بیشتر است. البته لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت این مدل نسب به لید اسید کمی بیشتر است.

  • باتری سولار سیلد اسید Lead-acid battery

باتری‌های سیلد اسید که با نام سرب اسید نیز شناخته می‌شود به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مدل‌ها شناخته می‌شوند که برای مدت‌زمان بسیار طولانی مورداستفاده صنایع مختلف قرار می‌گیرند. قیمت این مدل از باتری‌ها بسیار ارزان است. یکی از انواع کاربرد باتری سولار لید اسید در مصارف خانگی است. از دیگر مشخصات لید اسید که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد طول عمر و عمق دشارژ پایین‌تر نسبت به سایر مدل‌ها است.

این باتری خورشیدی ارزان قیمت در دو دسته مختلف تر (Flooded Lead-Acid Battery) و خشک (Sealed LeadAcid Battery) طبقه‌بندی می‌شوند. هزینه تعمیر و نگهداری باتری سیلد اسید خشک کمتر است و طرفداران بیشتری دارد. این باتری خودش نیز در دو دسته‌بندی مختلف ژله‌ای و ای جی ام (AGM) تولید می‌شود. تفاوت بین این دو مدل در تحمل دما و تعداد شارژ و دشارژ است. کاربرد باتری سولار AGM در باتری‌های یو پی اس است. 

  • باتری خورشیدی سالت واتر Saltwater Battery 

یکی دیگر از انواع باتری خورشیدی، آب نمک یا سالت واتر است. این باتری قابل بازیافت است و فاقد هرگونه مواد شیمیایی سمی و فلزات سنگین ازجمله سرب است. سالت واتر که به‌تازگی وارد صنعت انرژی پاک سولار شده است با استفاده از الکترولیت‌های آب نمک کار می‌کند. به دلیل جدید بودن این فنّاوری هنوز اطلاعات دقیقی از نوع عملکرد آن‌ در دسترس نیست.

  سیستم برق یو پی اس (ups) چیست؟

اهمیت باتری سولار چیست؟

کاربرد باتری سولار در صنعت انرژی خورشیدی بسیار حیاتی است و به‌ عنوان قلب تپنده این صنعت در نظر گرفته می‌شود. بدون استفاده از این وسیله کاربردی امکان ذخیره نور خورشید و استفاده مداوم از آن در طول شبانه‌روز وجود ندارد. همانطور که گفتیم در نبود باتری خورشیدی و در مواقعی که تابش نور وجود ندارد ناچار به استفاده از منابع دیگر انرژی دیگر هستیم که باعث افزایش هزینه انرژی می‌شود.

اهمیت باتری سولار چیست؟

کاربرد‌های باتری سولار در صنایع مختلف

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم کاربرد باتری سولار در ذخیره و نگهداری انرژی ساطع‌شده از نور خورشید است. این باتری در مدل‌های مختلف تولید می‌شوند که هرکدام از آن‌ها در صنایع مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند. استفاده از Solar Battery برای مصارفی که نیاز به شارژ و دشارژ متوالی دارند بسیار مناسب است. از این باتری‌های کاربردی می‌توان در بخش‌های مختلف مانند پزشکی، تولیدات صنعتی، نظامی، سیستم‌های ارتباطی و مخابراتی و انواع دستگاه‌هایی با که برق DC کار می‌کنند استفاده کرد.

مزایا و معایب استفاده از باتری خورشیدی در ذخیره انرژی

خریداری و استفاده از هر نوع ابزاری مزایا و معایبی را با خود به همراه دارد و باتری‌های سولار نیز از این امر مستثنا نیستند. کاربرد باتری سولار و استفاده از آن باعث کاهش هزینه برق به‌صورت چشم‌گیری می‌شود. معمولا هزینه برق به صورت یک نواخت نمی باشد. لذا در ساعاتی که اوج مصرف برق در روز است، یا حتی ایامی از سال مثل تابستان که سرانه مصرف برق افزایش می یابد، قیمت و نرخ برق یکسان نیست. لذا یک از موارد استفاده از باتری سولار خورشیدی، به عنوان پشتیان در ایام و ساعات پیک مصرف است. با اضافه شدن سیستم خورشیدی به برق سراسری، شما هزینه بسیار کمتری بابت بیشینه مصرف پرداخت خواهید کرد.

  بررسی انواع تکنولوژی دید در شب دوربین مداربسته

البته با توجه به نوسانات و کمبود های زیر ساختی در کشور، این باتری های خورشیدی نقش تامین کننده پشتیبان در ساعات پیک مصرف را دارند. لذا شما دیگر نگران برنامه های قطعی برق در ایام پر مصرف سال نخواهید بود.

سولار باتری دشارژ خودبه‌خودی بسیار کمی دارد و محدوده دمایی بسیار وسیعی را برای استفاده در اختیار شما قرار می‌دهد. استفاده از برخی از مدل‌ها به دلیل فرآیند بازترکیب اکسیژن باعث کاهش مصرف آب می‌شود. همچنین باتری‌های باکیفیت طول عمر بالایی دارد و هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها پایین است.

از معایب این باتری‌ها می‌توان به هزینه اولیه نسبتاً بالا برای تهیه و راه‌اندازی آن و همچنین در نظر گرفتن یک فضای مناسب برای نگهداری باتری اشاره کرد. با توجه به این موضوع که انرژی خورشیدی رایگان است و استفاده از آن در صنایع مختلف هزینه‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد معایب باتری سولار قابل چشم‌پوشی است. خرید این محصولات و راه‌اندازی سیستم تجدید پذیر خورشیدی یک سرمایه‌گذاری بلندمدت منطقی و پرسود است.

شرایط نگهداری Solar Battery

از ویژگی‌های مهم باتری‌های خورشیدی طول عمر مفید آن‌ها است. این باتری‌ها در شرایط عادی بین ۳ تا ۵ سال عمر می‌کنند. یکی از عوامل مؤثر بر طول عمر باتری‌ها تعداد تکرار سیکل شارژ و دشارژ شدن آن‌ها در طول شبانه‌روز است. دشارژ شدن بیش ‌از اندازه باعث کاهش طول عمر باتری خورشیدی می‌شود.

  بررسی ارتباط قیمت و کیفیت دوربین مداربسته به همراه معیار قیمت گذاری

کاربرد باتری سولار و عملکرد آن به این شکل است که در طول روز با جذب انرژی خورشید شارژ و در تاریکی شب توسط مصرف‌کننده دشارژ می‌شود. بنابراین برای کسب نتیجه مطلوب لازم است باتری‌هایی را انتخاب کنید که کیفیت و طول عمر بالایی داشته باشند.

یکی از روش‌های افزایش طول عمر باتری‌ها، کنترل دمای محیط نگهداری است زیرا این باتری‌ها در برابر تغییرات دمایی به‌شدت حساس هستند. بهترین شرایط دمایی برای انواع اسیدی نگهداری در دمای ۲۵ درجه است. توجه داشته باشید که قرارگیری باتری در دمای پایین‌تر از حد مجاز باعث کاهش ظرفیت آن‌ها می‌شود.

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیر گذار در عمر باتری خورشیدی، کاهش سیکل های دشارژ است. لذا می توان در طراحی حای سیستم، نکاتی را لحاظ کرد که باتری به میزان ۲۰ درصد بیشتر کاهش پیدا نکند. همین نکته کوچک می تواند عمر باتری را تا ۲ برابر افزایش دهد.

کلام آخر

در حال حاضر باتری‌های سولار یا خورشیدی به عنوان پرفروش‌ترین ارقام باتری و جایگزین باتری‌های قدیمی به حساب می‌آید که در ارقام مختلفی روانه بازار می‌شود. انواع این محصول در ارقام خانگی و صنعتی تولید می‌شود که هر یک از آنها کاربرد متفاوتی دارند. خرید باتری سولار از یک مرجع معتبر و با سابقه نگرانی‌های شما را از بابت کیفیت و کارایی آن راحت خواهد بود.

مجموعه بازرگانی مهندسی هانیکا به عنوان یک مرجع تخصصی فروش و خدمات باتری یو پی اس، آماده ارائه تمامی مشاوره‌ها و خدمات فنی این زمینه به شما مشتریان گرامی است؛ برای بهره‌مندی از خدمات ما، تنها کافی است که با یکی از شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل کنید و یا بر روی لینک خرید باتری یو پی اس کلیک کنید.

محبوب ترین مقالات

خبرنامه ایمیلی

برای با خبر شدن از مطالب جدید ،ف محصولات تخفیفات و …ایمیل خود را ثبت کنید

مقالات مرتبط
شرکت هانیکا برای شما دوستان عزیز چه خدماتی ارائه میدهند
RELATED POSTS
باتری سولار ژل از مهمترین اجزا یک سیستم سولار است. سیستم‌های خورشیدی در طول روزهای آفتابی انرژی لازم را از خورشید دریافت کرده و در...
باتری ضد اشتعال، باتری خود نسوز و باتری ضد انفجار اگرچه در نگاه اول شبیه به نظر می‌رسند اما تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند.
دانستن تفاوت ها و وجه مشترک استابلایزر و یو پی اس به شما کمک می کند تا در انتخاب و خرید هر چه بهتر تجهیزات...

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا